De teloorgang der ontdekking

Door nXXt op dinsdag 21 juni 2011 22:48 - Reacties (20)
Categorie: -, Views: 1.700

Over Discovery en National Geographic

Zelfs iemand die zelfs met enige moeite niet oud genoemd kan worden, kan het zich nog herinneren. Ik zelf in ieder geval wel. Er was een tijd, een prachtige tijd, waarin het mogelijk was om op een willekeurig moment de tv aan te zetten en naar Discovery of National Geographic te zappen, om vervolgens aldaar een interessante documentaire te ontdekken. Helaas is die tijd niet meer.

Hiermee is dan ook meteen de titel verklaard: zo’n prachtige ontdekking die je toevalligerwijs doet, is tegenwoordig redelijk uitgesloten op het kanaal dat zich naar Ontdekking heeft vernoemd. De concurrent National Geographic doet het al weinig beter, wat mij toch zeer droevig stemt. Het gebruik van het woord ‘teloorgang’ is overigens een persoonlijke queeste om bepaalde woorden die mijns inziens helaas met uitsterven bedreigd zijn, te vermenigvuldigen en uit te zetten in het wild. Het woord dat een toevallige gelukkige ontdekking omschrijft – serendipiteit – staat overigens ook op de lijst, die ik wellicht eens een concretere vorm moet geven.

Een avondje National Geographic verloopt altijd via een bepaald stramien. Ik vermoed dat de programmadirecteur nogal wat compulsieve neigingen heeft, want hetzelfde blok van drie programma’s achter elkaar wordt maar al te vaak rustig drie keer achter elkaar herhaald. Wanneer een kijker om acht of negen uur inschakelt en vervolgens een paar programma’s bekijkt, is hij na drie uurtjes sowieso klaar met National Geographic, tenzij die persoon een onstilbare behoefte heeft om tot zes uur ’s ochtends dezelfde programma’s allemaal nog eens te bekijken. Een dergelijke behoefte lijkt mij, gezien de matige programmering van de afgelopen tijd, een nogal masochistische ondertoon hebben. Het zet te denken welke doelgroep er met een dergelijk repetitieve programmering bereikt wordt. De doelgroep van National Geographic is mogelijkerwijs het langszappend publiek dat een uurtje tijd wil doden tussen twee andere programma’s op een andere zender. Een andere doelgroep is het soort mensen dat, al dan niet onder de invloed van het een of ander, eens iets anders wil zien dan het draaien van de wasmachine.

Het aanbod van de diverse programma’s kan mij ook al niet vrolijk stemmen. Waar je vroeger geregeld iets interessants kon aantreffen over de Romeinen, de Tweede Wereldoorlog of eender welk interessant onderwerp, zo tref je nu maar al te vaak reality-tv aan. Miami Ink, een realityserie over een tattooshop, was een tijdje populair, waardoor een aanzienlijk deel van de dagelijkse programmering aan dit programma opging. Vervolgens kwamen er de spin-offs met LA Ink en London Ink. Allemaal programma’s ‘met een eigen karakter’, maar toch vooral veel van hetzelfde. Verder wordt er aandacht besteed aan bepaalde banen, zoals vieze banen en zware banen. Dirty Jobs kan soms op enige interesse rekenen, maar persoonlijk heb ik weinig behoefte aan veertien afleveringen waarin de presentator het grootste deel van de tijd tot aan zijn middel in een dikke, donkere drab staat, of dit nu mest, aardolie of gebruikt frituurvet is. Daarnaast is het altijd opvallend dat de presentator tijdens het uitvoeren van de bezigheden vierhonderd keer smeriger wordt dan de mensen die het al de gehele dag doen. Maar goed, het oog wil ook wat.

Een programma dat in eerste instantie nog op mijn interesse kon rekenen, heeft inmiddels ook redelijk afgedaan. Ik heb het hier over How It’s Made en varianten. Het is best leuk om eens te zien hoe een bepaald product gemaakt wordt, maar na de aflevering over schoenen en een aflevering over laarzen is een aflevering over brandweerschoenen, hockeyschoenen of wat voor schoeisel dan ook weinig interessant. Verder verschilt de productielijn van kipnuggets nu ook niet zoveel van die van vissticks, in beide gevallen gaat het product eerst door een bad van wat steevast ‘slurry’ genoemd wordt door de voice-over, waarna er paneermiddel gebruikt wordt voor een korstje. Megafactories kon eerst ook op mijn interesse rekenen, maar inmiddels is men al bij tig verschillende autofabrikanten over de vloer geweest, zowel de merken die alles met handwerk doen als de gemechaniseerde productielijnen van de merken die aan massaproductie doen. Aircraft Investigation is nog zo’n soort programma. Bij tijd en wijle zeker interessant, maar helaas al te vaak bestaat het programma uit heel lang om de hete brij heen draaien. Er moet natuurlijk een krap uurtje aan tv gevuld worden en dat is blijkbaar alleen te doen door veelvuldig in herhaling te vallen. Ook een dankbaar onderwerp voor beide grote zenders is de Amerikaanse staat Alaska. Waar het eerst enkel om de krabvissers ging, volgden al snel vele andere beroepen, zoals politieagenten, piloten, goudzoekers en wat dies meer zij. Het maakt weinig uit wat je precies doet, zolang je het maar in Alaska doet.

Samenvattend heb ik totaal geen interesse in zelfverklaarde hondenfluisteraars, tig programma’s over het bouwen of ‘pimpen’ van motoren en auto’s, het plaatsen van tattoo’s of een van de andere genoemde onderwerpen. Deze ergernis wordt vergroot door het absurd hoge aantal herhalingen. Het is ronduit ergerlijk dat een relatief klein aantal thema’s, waarvan een redelijk deel eigenlijk eerder op een lifestylezender thuishoort dan op een zender met een wat populair-wetenschappelijker inslag, de zendtijd compleet domineert. Nu is er altijd de kwestie van persoonlijke smaak, maar ik probeer juist te betogen dat de programmering veel vlakker en eenzijdiger is dan ooit te voren. Het is ook ronduit frustrerend te noemen dat een groot deel van de echt interessante programma’s door Discovery echter op een van de diverse extra Discovery-kanalen wordt gegooid. Mijn ouders hebben met digitale tv wel het extra pakket hiervoor, waar ik dan ook graag gebruik van maak wanneer ik daar op bezoek ben, maar helaas is dat voor mijn primaire verblijfplaats geen goede optie.

Wanneer de zenders terug zouden gaan naar de oude situatie, waarbij er midden in de nacht nog interessant materiaal uitgezonden wordt, dan zouden ze aan mij zeker een nieuwe tevreden kijker hebben. De overige zenders bieden op dat tijdstip louter hijgende vrouwen die bepaalde telefoonlijnen aanprijzen, herhalingen van nieuwsbulletins en tekst-tv, of de meest stompzinnige Amerikaanse sitcoms. Op zo’n moment verlang ik echt naar een zender waar je met volkomen willekeur naar toe kunt zappen om vervolgens eens weg te zakken in een interessante documentaire.

Volgende: Moslims: het zijn net mensen 02-'11 Moslims: het zijn net mensen

Reacties


Door T.net user Neverwinterx, dinsdag 21 juni 2011 23:17

Heb alleen Discovery Channel dus daarover kan ik alleen maar meepraten. Al de auto programma's en en inderdaad ook de tattoo programma's kunnen mij totaal niet boeien. Veel van de shows zoals Mighty Ships proberen zo van die fake spanning te creeëren zoals "gaat dat schip wel de haven binnenraken, oh nee" die echt op de zenuwen gaat werken. Gelukkig zijn er wel nog enkele interessante: Ultimate Survival, Dual Survival, Survivorman, Mythbusters, Deadliest catch vroeger (nu ben ik het wel beu gezien), Smash Lab en River Monsters.

Door T.net user Sgreehder, dinsdag 21 juni 2011 23:20

Heeft Discovery juist daarom niet die speciality channels opgezet? Verkrijgbaar bij de betere provider, zullen we maar zeggen.

Door T.net user wartos, dinsdag 21 juni 2011 23:21

Gelijk heb je!
waar je met volkomen willekeur naar toe kunt zappen om vervolgens eens weg te zakken in een interessante documentaire.
Waar is de tijd...

Door T.net user Barleone, dinsdag 21 juni 2011 23:28

Even mijn rant: ik ben al 4 keer in 3 weken tijd geconfronteerd met dat kleine topgear kereltje en het operagebouw van sydney, owja, EN het gugenheim. :F
Ik ben het ook zat.
Toen ik klein kindje van 5 was zat ik met mijn vriendinnetje op de (NBC) savanne, droogte en regenseizoenen af te wisselen met krokodillen en gnoes. Weet je hoe überspannend! :o
Kon daar geen genoeg van krijgen, en ja, ook op latere leeftijd zapte ik graag naar deze zenders. Helaas, tijden veranderen. :'(


Door T.net user CodeCaster, woensdag 22 juni 2011 00:39

Het valt me op dat je de reclame niet noemt. Of ik heb het gemist tussen je wall of text. Hint: alinea's mógen kleiner. :P

Waar vroegâh de Discovery-reclames bestonden uit één of twee sponsorboodschappen (Dosign bijvoorbeeld, eventueel gevolgd door een lokale advertentie dankzij Ziggo) en één reclame voor een programma van Discovery zelf wat twaalf of vierentwintig uur later uitgezonden zou worden, bestaat het repertoire beeldmateriaal nu net als op de overige zenders voor 33% (20 van de 60 minuten uit een uur) uit reclame. Ronduit kut dus.

[Reactie gewijzigd op woensdag 22 juni 2011 00:40]


Door T.net user nXXt, woensdag 22 juni 2011 00:50

Neverwinterx schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 23:17:
Heb alleen Discovery Channel dus daarover kan ik alleen maar meepraten. Al de auto programma's en en inderdaad ook de tattoo programma's kunnen mij totaal niet boeien. Veel van de shows zoals Mighty Ships proberen zo van die fake spanning te creeëren zoals "gaat dat schip wel de haven binnenraken, oh nee" die echt op de zenuwen gaat werken. Gelukkig zijn er wel nog enkele interessante: Ultimate Survival, Dual Survival, Survivorman, Mythbusters, Deadliest catch vroeger (nu ben ik het wel beu gezien), Smash Lab en River Monsters.
Een aantal van die programma's kan inderdaad mijn goedkeuring ook wel wegdragen.
Sgreehder schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 23:20:
Heeft Discovery juist daarom niet die speciality channels opgezet? Verkrijgbaar bij de betere provider, zullen we maar zeggen.
Dat klopt aan de ene kant natuurlijk, maar het 'gewone' Discovery wordt zo langzamerhand wel ontzettend uitgekleed. Het lijkt me een logische beslissing om dat kanaal als een soort showcase te gebruiken voor je andere zenders.
Barleone schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 23:28:
Even mijn rant: ik ben al 4 keer in 3 weken tijd geconfronteerd met dat kleine topgear kereltje en het operagebouw van sydney, owja, EN het gugenheim. :F
Ik ben het ook zat.
Toen ik klein kindje van 5 was zat ik met mijn vriendinnetje op de (NBC) savanne, droogte en regenseizoenen af te wisselen met krokodillen en gnoes. Weet je hoe überspannend! :o
Kon daar geen genoeg van krijgen, en ja, ook op latere leeftijd zapte ik graag naar deze zenders. Helaas, tijden veranderen. :'(
Dat is inderdaad een duidelijk symptoom van de bizzare drang tot herhaling. Erg hinderlijk.
CodeCaster schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 00:39:
Het valt me op dat je de reclame niet noemt. Of ik heb het gemist tussen je wall of text. Hint: alinea's mógen kleiner. :P
Reclames waren vroeger inderdaad minder hinderlijk, maar ik heb dat er graag voor over als de kwaliteit zou toenemen. En qua alinea's zie ik eigenlijk maar één alinea die eventueel opgebroken had kunnen worden in twee stuks. :P

[Reactie gewijzigd op woensdag 22 juni 2011 00:50]


Door T.net user Damic, woensdag 22 juni 2011 07:20

Dan maar te zwijgen van hun eigen reclame :( om de 5 a 10 minuten.

Door T.net user Yodah, woensdag 22 juni 2011 08:07

Tja, het zal wel een commerciële overweging zijn. De reality shows zullen vast nog behoorlijk wat "reguliere" kijkers trekken. De mensen die geïnteresseerd zijn in nieuws / actualiteiten / populair wetenschappelijk, zijn toch snel geneigd om een extra pakket te nemen (bij ziggo ook de enige uitbreiding op basis digitale tv die ik heb).

Je kan het ook zo zien, de extra discovery zenders voegen nu ook echt iets toe |:( .

Waar ik me wel aan kan storen is dat de reclame op alle discovery / national geo zenders synchroon lijkt te lopen. Komt er iedere 5 tot 10 minuten reclame, en dan kan je niet eens even kort naar Travel Channel zappen om te kijken wat voor hapjes Andrew aan het proeven is in een of ander afgelegen oord. In totaal geloof ik 8 discovery / national geo / animal planet zenders waarbij de reclames vaak met zeker 6 zenders synchroon lopen 8)7.

Door T.net user YopY, woensdag 22 juni 2011 08:59

Ten eerste: je (en ik ook, ik deel ten dele je grieven) bent verwend, :+. Vroeger, veele jaaren geleden, in een tijdperk dat we thuis nog geen kabel hadden, ging ik maar al te graat met mijn ouders mee te winkelen omdat er een kans was dat ze naar de electronicawinkel gingen waar ze Discovery op TV hadden. Zelden zo aan de TV gekluisterd als aldaar.

De veele jaaren daarop is Discovery eigenlijk altijd het meestbekeken TV-kanaal geweest, simpelweg omdat er voornamelijk overdag niks anders op TV is (ja, zelfs met 100+ kanalen). National Geographic iets minder, maar als ze het niet over dieren hebben is het ook zeer onderhoudend.

Wat bij Discovery de laatste jaren opvalt is dat ze succes hebben en dus commerciëel kunnen worden - en zelfs dat valt wel mee, als je het vergelijkt met andere zenders. Vooral 's avonds hebben ze volle reclameblokken, maar 's avonds kijk ik niet zoveel.

Wat ook opvalt is dat ze aan trends doen, zoals je zelf ook al observeert. Dirty Jobs populair? Dan maken we een serie series over verschillende soorten banen, hoppekee. How It's Made (doet me herinneren aan Klokhuis, <3) populair? Bam, drie spin-offs / soortgelijke programma's. Motors bouwen populair? Bam, biker build-off, street customs, american hotrod, en noem zo nog eens een bakkes bouwprogramma's.

Ik vind Discovery nog steeds onderhoudend en stiekem ook de beste programma's op de buis hebben, die sowieso twee keer (met enkele maanden ertussenin) bekeken kunnen worden. De herhalingen zap ik gewoon voorbij tegenwoordig.

National Geographic is minder. Ten eerste hebben ze slechts drie programma's op een avond (zoals je zelf aangeeft) (lijkt wel een regionale zender), en ten tweede moeten ze die mexicaan met zijn poepringbaardje om het programma ervoor doen - ligt het aan mij of komt die er wel 20 keer per dag voor? Dat hij populair is, oké, maar je kunt het ook doodslaan zo.

Ik heb tegenwoordig ook nog eens de grote drie (Discovery, Nat Geo en History) dubbel, eens gewoon en eens in HD, en ze draaien gelukkig ook nog andere programma's. Animal Planet is niet mijn ding verder.

Door T.net user ArienNL, woensdag 22 juni 2011 09:12

Zelf kijk ik regelmatig History Channel en als er 1 ding is wat mij nog wel het meeste stoort is het programma's over UFO's, Nostradamus en "What if..(de aarde een grote fiets blijkt te zijn!)". Die programma's die in het blog worden genoemd zijn opzich vrij onschuldig (Oké en saai ;)), als in ze willen geen valse informatie geven, maar die Nostradamus/UFO crap hoort niet thuis op een "wetenschappelijk" kanaal.

Die shows worden waarschijnlijk allemaal voor een amerikaans publiek gemaakt en misschien is het daar beter bekeken of zo?

Door T.net user BdK9001, woensdag 22 juni 2011 10:07

Ik mis de tijd dat er op Discovery en National Geographic daadwerkelijk goede historische docu's gedraaid werden ("iedere woensdagavond op Discovery: History night!"). Maar helaas, sinds ik het huis uit ben lijken ze het niet meer nodig te vinden om daadwerkelijk nuttige programma's te vertonen...

Ik ben absoluut bereid om hiervoor een decoder te halen en bij te betalen, maar helaas de SSHXL (mijn verhuurder) is niet bereid om dit administratief te regelen. (De kabelaansluiting staat op hun naam, niet op de flat)

Door T.net user mux, woensdag 22 juni 2011 11:22

Vroeger, tot ongeveer m'n 15e/16e (8-9 jaar geleden) vond ik Discovery Channel en aanverwanten nog wel interessant. Maar afgezien van de herhalingen, reclamestructuur en wat dan ook merkte ik dat gewoon het hele fenomeen televisie keihard aan het achterlopen was op andere informatiebronnen. We kregen toen net breedbandinternet, en als ik - zoals ik wel eens deed - mijn moeders' laptop erbij pakte om te internetten tijdens het televisiekijken betrapte ik me erop dat ik vaak aan het begin van een 'air crash investigation' al ging wikipedia'en/zoeken naar wat er daadwerkelijk gebeurd was, en vanaf dat punt eigenlijk niet meer naar de televisie aan het kijken was maar aan het internet gekluisterd bleef.

Ik leerde helemaal niks meer van televisie, en langzaam is dat overgevloeid in andere functies van de televisie; er was eerst niks te leren, daarna ging de entertainment-waarde er ook vanaf en als laatste begon ik me ronduit te ergeren aan de televisie.

En ik denk dat dit zowel de oorzaak als het gevolg van het soort medium is waarop Discovery en vergelijkbare zenders zitten. Doordat televisie zo'n beperkt medium is en zo'n brede doelgroep heeft, moet je domme en platte programmering aanbieden om iedereen tevreden te stellen. Dat stoot mensen af die meer nodig hebben om geprikkeld te worden, waardoor de doelgroep verder verschuift en het medium totaal oninteressant wordt. Ondertussen wordt de waarde van advertenties lager en moeten die er meer komen, en is er minder budget om programmering geschikt te maken voor alle taalgebieden zodat er vaker wordt herhaald en/of goedkopere programma's worden geshowd.

Maar wat maakt het nog uit? We hebben internet. Als je iets wil kijken, download je het in minder dan vijf minuten en kun j ehet zonder enige onderbreking kijken. Als je geen zin hebt om te kiezen en dom ergens naar wil kijken, start je een stream of ga je naar de websites van de betere zenders die hun content ook online zetten (o.a. comedy central). Geen zin in opstarttijden van een computer? Koop een tablet (of bouw een fatsoenlijke computer ;-) ).

Door T.net user HackZois, woensdag 22 juni 2011 11:48

Cesar Millan is echt koning! Ssst...

Door T.net user moppentappers, donderdag 23 juni 2011 23:37

Van the dog whisperer wordt ik langzamerhand ook wel behoorlijk gek, en de docu's zijn praktisch allemaal weg, ik keek altijd wel bijv. de medische docu's. Wheeler Dealers, LA ink, piet piraat op be beringzee en whale whores kan me allemaal gestolen worden. Sowieso al die herhalingen, elke keer als ik langs discovery channel kom en er verschijnt iets wat ik niet heb gezien ben ik verbaasd.
Ik weet overigens niet wat er op discovery world, sience etc. te zien is, maar ik heb eerlijk gezegd niet enorm veel zin om bij dat toch al te dure caiway nog een extra pakket te nemen.

[Reactie gewijzigd op donderdag 23 juni 2011 23:38]


Door T.net user Eelke Spaak, dinsdag 28 juni 2011 15:43

Helemaal mee eens! Erger me hier ook al tijden aan.

Terug naar DOCUMENTAIRES op een DOCUMENTAIREkanaal, reality tv of lifestylezut kijken we (althans, wie dat wil) wel op SBS6 of BNN of dat soort zenders.

Door T.net user Boudewijn, zondag 04 december 2011 21:37

Inderdaad, teveel onzinmeuk (itt populair wetenschappelijk) met als irritante top 3:
- Tattoobobjes
- Auto-bouw-bobjes
- Hondenknuffelaars

Jammer, maar ik vrees dat de meeste wetenschappelijk geinteresseerden of internet nemen of toch wel die extra pakketten.

Door T.net user sjaakduhuuhl, dinsdag 28 februari 2012 02:17

Ik erger me ook groen en geel aan de Nederlandse voice-over van Discovery Channel. Die gast heeft zo'n vreselijke intonatie. Dat alleen al doet me gillend wegzappen.

Door T.net user mphilipp, donderdag 05 april 2012 00:27

Weet iemand nog waar de letters MTV voor staan? De laatste jaren nog wat muziek gehoord op die zender? Ook zij hebben ingezien dat ze afgedwaald zijn en er zijn een paar subkanelen gelanceerd, maar het is diep triest hoe makkelijk men toegeeft aan de pulp die de gemiddelde Tokkie graag wil zien. Want er moet vooral maar niet nagedacht worden.
MTV zag natuurlijk marktaandeel dalen en heeft toen maar VH1 overgenomen, zodat dat nu gedegradeerd is tot een uitgekakteclipzender. En dat terwijl ze eerst een hele aardige programmering hadden. Iets wat MTV pretendeerde te zijn.

Maar zo gaat het met alles. Bij ons probeert de publieke omroep ook te concurreren met de commerciële. Dat moeten ze niet doen, want ze verliezen het. Zend dus gewoon uit wat je wilt uitzenden en onderscheid je door iets goede programma's te maken. Probeer niet RTL4 te klonen, want dat doet SBS en RTL5 t/m 134 al.

En als niemand kijkt, hef de boel dan op. Uiteraard zullen veel mensen ongelukkig worden, maar dat is dan maar zo. Als er genoeg ontevreden zijn, komt er vanzelf wel weer wat nieuws. Laat de mensen maar voelen wat ze dan missen.

Door T.net user Roger_Rabbit, dinsdag 24 april 2012 21:25

Helemaal eens met bovenstaande verhaal, laten ze er dan betaalzenders van maken.
Als er dan tegen betaling fatsoenlijke tv gemaakt word, hebben ze mij misschien als klant.

Merk zelf ook dat ik steeds minder naar Discovery Channel kijk. Het kan me niet meer boeien. National Geographic is toch beter de laatste tijd. History zit tegenwoordig bij Ziggo wel in het duurste pakket, maar je betaald helaas die andere pulp er ook weer bij.

Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)

Voer de code van onderstaand anti-spam plaatje in: